2 oktober, wat is het huwelijk?
16  oktober, wat zijn de doelen van het huwelijk?

13 november, 'Wat zegt de Bijbel over de omgang tussen man en vrouw? .
Zondagmiddag 13 november houden we de laatste themadienst rondom huwelijk en seksualiteit. Deze keer staat vooral de vraag centraal naar hoe man en vrouw in het huwelijk geroepen zijn om met elkaar om te gaan. De reikwijdte daarvan gaat overigens verder dan het huwelijk alleen, het heeft ook bredere betekenis.

Het is trouwens opnieuw een thema waar in onze tijd veel over te doen is. Christelijke – dus Bijbelse! – waarden zijn op dit gebied geen gemeengoed meer in onze samenleving. Dat gaat ons in de kerk niet voorbij. Ook wij ademen die tijdgeest in en uit. Het is wel goed om daarbij op te merken dat er ook wel karikaturen bestaan van hoe de Bijbel over deze dingen spreekt. De man het hoofd? De vrouw onderdanig? Elkaar dienen? Aan de hand van het beeld van de verhouding tussen Christus en de gemeente zullen we zien wat deze woorden betekenen. Niet alleen voor Paulus’ tijd, maar ook voor ons vandaag. Wat ligt hierin ook een kans om als christenen het verschil te maken! Want waar onze relaties gestalte krijgen naar dít voorbeeld, zal dat tot rijke zegen zijn in kerk en maatschappij. Dan blijken Paulus’ woorden niet tot onderdrukking te leiden van wie dan ook, maar zijn ze juist bevrijdend.

Dit onderwijs is belangrijk voor jong en oud. Toch wil ik in het bijzonder onze jongeren van harte oproepen deze diensten bij te wonen. Het gaat in het bijzonder ook jullie aan! Geeft u dat als ouders ook maar gerust aan hen door.

Er zal trouwens een hand-out beschikbaar zijn die klaar ligt in de kerk en die u ook op de website kunt vinden.

Tot slot, we bidden om de leiding van de Heilige Geest bij deze diensten en niet minder bij de voorbereiding en verwerking ervan!
Hartelijke groet, ds. A. van der Stoep.