Pastorie GruttowegPastorie aan de Gruttoweg, 21 oktober    Er is het nodige aan verdriet en zorg in de gemeente. Verschillenden onder ons stonden de afgelopen weken aan een open graf. We wensen hen in het bijzonder Gods troostvolle nabijheid toe. En wat hebben we het dan nodig te weten wat we zondagmiddag zongen: ‘Ik heb slechts één houvast in leven en in dood, mijn trouwe Heiland die Zijn kostbaar bloed vergoot, heeft heel de prijs betaald voor al mijn schuld en zonden.’ Houvast, troost, die het houdt in leven en in sterven. Laten we daarom onze schuilplaats zoeken bij God. Onszelf plaatsen onder het reinigend bloed van Christus dat in de verkondiging van het Woord op de gemeente druppelt.

Daarom zien we weer uit naar de zondag. Dan horen we het weer. Luther moet eens iets gezegd hebben als: ‘ik moet het elke zondag weer horen om het te kunnen geloven.’ Laten we onze plaats zondagmorgen- en middag daarom niet leeglaten, maar trouw opkomen als de Heere ons roept. Tot Zijn eer en tot onze zaligheid.

Oene
Wellicht hebben sommigen van u het vorige week gelezen onder de berichten van onze buurgemeente Oene, maar het is goed dat u het ook van mijzelf hoort. De kerkenraad van Oene heeft aan mij gevraagd om in incidentele gevallen beschikbaar te zijn voor crisispastoraat dan wel begrafenissen in die gemeente. Dit ter ondersteuning van ds. G. Wassinkmaat die daar momenteel veel pastoraal werk doet in verband met het ziekteverlof van ds. Mijnheer.

Daar heb ik in toegestemd om zo onze buurgemeente als dat nodig is te kunnen helpen. Het eventuele werk in Oene zal uiteindelijk niet in mindering komen op mijn werk hier in Wapenveld, omdat ik hier altijd een marge heb doordat ik officieel voor 90% werk. Maar het zou natuurlijk wel eens kunnen gebeuren dat ik wat moet schuiven tussen Wapenveld en Oene, in het pastoraat gaan de dingen immers vaak anders dan gepland…

Bij de diensten
De afgelopen weken hebben we veelal naar de 1e Korinthebrief geluisterd. We zijn aangekomen bij hoofdstuk 7, waar het gaat over het huwelijk, leven binnen het huwelijk, echtscheiding en dergelijke. Ik had zo gedacht dat deze stof zich wat meer leent voor de middagdiensten en heb die dus daarvoor ‘gereserveerd’. Komende zondag hoop ik in de morgendienst voor te gaan. Al weer een poosje geleden heb ik een paar keer gepreekt over de profeet Elisa, wellicht weet u het nog. Voor a.s. zondag denk ik eraan om die lijn nog weer eens op te pakken. Als vrije stof ‘tussendoor’. Voor nu lijkt het erop dat het 2 Koningen 6:8-23 wordt. We wensen elkaar gezegende diensten toe!

Herfstvakantie
Vanaf maandag 28 oktober is het herfstvakantie. Ook wij als gezin maken daar gebruik van, van maandag 28 oktober t/m zondag 3 november. De scriba en de wijkouderling zijn dan pastoraal aanspreekpunt. Mocht het nodig zijn, is er goede vervanging beschikbaar.

Een hartelijke groet vanuit de pastorie!, Ds. A. van der Stoep

Pastorie kerkstraatPastorie aan de Kerkstraat, 21 oktober   In deze herfstdagen ligt er geregeld een grijze deken over het buitengebied van Wapenveld. Het heeft een bijzondere sfeer, maar ook wel iets weemoedigs. De oogst van het land is grotendeels binnengehaald en over de akkers is vergankelijkheid zichtbaar. In ieder geval, het zicht is beperkt.

Maar als de zon de doorbreekt, krijgt de herfstwereld opeens vele kleuren. Als nu in de schepping het licht al van het ene op het andere moment kan doorbreken, zou dat in het geestelijk leven niet kunnen? Het licht is veel dichterbij dan wij denken en zou voor de Heere iets te wonderlijk zijn? Bij de wisseling van de seizoenen en alle wisselingen in het leven, weten we dat het Woord van God ons echte vastheid biedt. Het is de boodschap waar Hervormingsdag ons bij bepaalt en de vaste grond van het geloof van de kerk van Christus: ‘Gods Woord houdt stand in eeuwigheid’.

Bij de diensten
We zijn inmiddels al een aantal weken onderweg met het boek Prediker. Zondagmiddag luisteren we naar het zevende hoofdstuk: ‘Alleen, zie, dit heb ik gevonden; dat God de mens oprecht gemaakt heeft, maar zij hebben vele uitvluchten gezocht’. Eerst hebben we over enkele losse thema’s nagedacht, nu zoeken we vooral naar de hoofdlijn van het boek en het gaat in hoofdstuk 7 opnieuw over de zoektocht naar wijsheid.
De teksten die we hebben gehad nog even op een rij:
-Prediker 1: 2-4: over de vluchtigheid van alle dingen en de ‘escape’ daaruit
-Prediker 2: 26a: God geeft wijsheid, kennis en blijdschap aan ieder die leeft voor Zijn aangezicht
-Prediker 3: 11 en 14: wisselende tijden en Gods tijd
-Prediker 4: 6: een handvol rust is beter dan beide vuisten vol zwoegen en najagen van wind
-Prediker 5: 6b: ‘Daarom: vrees God’. God staat in alles voorop (zo is ook de Hebreeuwse tekst)

Herfstvakantie
Vanaf maandag 28 oktober hebben we als gezin een week herfstvakantie. Neemt u indien nodig contact op met de wijkouderling of de scriba.

Een hartelijke groet, ds Kruijmer