1. Thema project 2023 'Ik zie ik zie wat jij niet ziet!'
    Alle data van de activiteiten staan op de 'Seizoenagenda'.
    Meer informatie is te vinden in de 'Agenda diaconaal HGJB project 2023!'
    Beelden projecten van voorgaande jaren:
    Projectvideo 'Leven met lef'  2014
    Projectvideo 'Delen in overvloed'  2016
    Projectvideo 'Open je ogen'  2018

2. Wat doen wij?
    Wat betekend het praktisch?
    Commissieleden, bereikbaarheid.

1. Ik zie ik zie wat jij niet ziet!
Het diaconale HGJB project van 2023!2023 Logo HGJB project 2023
Costa Rica: wuivende palmbomen, uitgestrekte stranden en kleurrijke vogels. Een vakantieparadijs! Dat is één kant van Costa Rica. De andere kant is: duizenden kansarme kinderen, armoede, drugsverslaving en geweld houden veel kinderen, jongeren en mannen/vrouwen in een ijzeren greep.

Diverse kerken in Costa Rica zien deze mensen en verbreken die greep door echt fysiek aanwezig te zijn: mensen te voeden, kinderen op te vangen, medische zorg te verlenen en het geloof te delen.

Met dit nieuwe diaconale project willen we als gemeente, samen met de HGJB geld ophalen voor de kerken in Costa Rica. Om hen te helpen het verschil te maken in het leven van deze kansarme mensen.
Maar er is meer: we willen met dit project jongeren en ouderen binnen onze gemeente inspireren om niet alleen te kijken naar de mensen om je heen, maar hen vooral te ZIEN!

Jij bent een vertegenwoordiger van Jezus Christus. Wil je zijn bril op? Met Zijn ogen kijken naar de wereld? Met Gods ogen kijken naar de mensen om je heen?
Vraag God dan om die bril.
Bid om geestelijke oren en ogen en vraag Hem om fijngevoeligheid!

2. Wat doen wij?
De HGJB commissie is een groep gemotiveerde én actieve gemeenteleden (van uiteenlopende leeftijden), speciaal samengesteld om het landelijke diaconale HGJB project in de gemeente te introduceren en hiervoor activiteiten te ontplooien om zo vanuit de Hervormde gemeente een bijdrage te mogen leveren aan dit diaconale project. De HGJB is gewend te werken met jaarthema’s en eens in de 2 jaar wordt het diaconale project aan dit jaarthema gekoppeld. Het jaarthema staat dan ook centraal tijdens de gehele projectperiode, eerst in een stuk bezinning binnen de gehele gemeente en vervolgens tijdens alle acties die worden gehouden.

De commissie bereidt de bezinning voorafgaande aan de projectperiode samen met enkele afgevaardigden vanuit de diaconie en de predikant voor. Het thema wordt vervolgens binnen de gemeente geïntroduceerd, jong en oud worden op verschillende manieren bekend gemaakt met het thema en het project. Als individu, maar ook als gemeente gaan we samen kijken en leren we van mede- christenen en houden we onszelf een spiegel voor! Vaak pas nadat het thema persoonlijk voor je gaat spreken, ben je gemotiveerd om je ook daadwerkelijk in te zetten voor het project en je tijd en energie te delen. Zo’n projectperiode geeft binnen een gemeente ook het gevoel van “samen gemeente zijn”. Het motto is dus: eerst samen bezinning en vervolgens samen actie!

Vanuit de commissie worden er een aantal acties vastgelegd en ervaring leert dat ook vanuit de gemeente (jong en oud) acties worden bedacht, deze worden vervolgens in nauw overleg met de commissie uitgevoerd.

Commissieleden
 Arien Eilander (voorzitter) mobiel 06 11270255