jeugd.jpg

Zoals elk jaar start het winterseizoen met de openingsweek waarin we als gemeente met activiteiten stilstaan rondom het jaarthema 'Goed te horen'. De activiteiten worden georganiseerd vanuit de commissie Week Opening Winterwerk (WOW) welke bestaat uit afvaardigingen van alle geledingen uit het jeugdwerk zoals clubs en verenigingen.

Wil je meer informatie of zit je met vragen neem dan contact op met de WOW commissie door te mailen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. (Willard Palm) of neem contact op met jeugdouderling Mark Meuleman

1.Thema Week Opening Winterwerk
Met een nieuw seizoen volgt ook weer een nieuw HGJB-jaarthema. In het seizoen 2020-2021 willen we samen met de gemeente nadenken over het jaarthema: Goed om te horen!.

Het centrale Bijbelgedeelte van de Week Opening Winterwerk is 1 Samuel 3:1-10.
De kleine Samuel wordt geroepen door God. Hij heeft het in eerste instantie niet in de gaten. Hij moet leren om Gods stem te verstaan. Hij moet leren om ‘goed te horen’. Hij moet er zelfs eerst door Eli op gewezen worden. Zo mogen ook wij elkaar aansporen om goed te luisteren naar Gods Woord en zodoende te leren om Zijn stem te verstaan.

Het evangelie is voor ons, en ook voor jongeren anno 2020, een goede en belangrijke boodschap. Maar het vraagt wel om een serieuze luisterhouding. Het lezen en verstaan van de Bijbel als het Woord van God staat centraal bij dit jaarthema. Met de onmisbare hulp van de Heilige Geest mogen we als gemeente, als leiding, laten zien dat het evangelie wegen wijst om te gaan en antwoorden geeft op vragen die wij hebben.

Ook of juist zeker in de tijd waarin we leven. Een tijd die gekenmerkt wordt door veel onzekerheden, maar ook van de gedachte dat alles maakbaar is, dat je eruit moet halen wat erin zit, dat je moet presteren én ook jezelf moet presenteren. Er zijn ontzettend veel keuzemogelijkheden en de informatiestroom is enorm. Gemeenschappelijke kaders, zoals die van het geloof, vallen weg. Dat brengt onzekerheid met zich mee en een nieuwe behoefte aan leiding en sturing.

Hoe geweldig is het dan, voor jong en oud, om de boodschap van het evangelie te horen! De boodschap van Jezus Christus geeft houvast en focus in je leven. Ook al is de boodschap niet altijd ‘leuk’ om te horen. Want de Bijbel legt ook de vinger op de zere plek, op onze tekortkomingen en onze zonden. Vaak horen wij het evangelie uit de ‘tweede hand’. Anderen vertellen ons de Bijbelverhalen en/of geven uitleg van de Woorden van God. Of we luisteren en zingen liederen over God. Dat is fijn en daar mag je dankbaar voor zijn. Maar daarnaast is het belangrijk dat wij ook Gods Woord zelf lezen en dat leren toepassen in ons leven. Dat we Gods Woorden uit de ‘eerste hand’ gaan horen. Zelf leren Bijbellezen is dan ook een belangrijk speerpunt bij dit jaarthema.

2.Voorlopige agenda van de activiteiten
Als commissie opening winterwerk zijn we begonnen met het opstellen van een programma. Voor deelname aan de activiteiten gelden dezelfde richtlijnen als voor het bezoek van de kerkdiensten. Wij willen u vragen hier rekening mee te houden. Voor meer informatie lees verder.
Voor alle activiteiten rondom WOW zie ook de seizoenagenda.

Namens de commissie Week Opening Winterwerk:
Alie Rorije, Daniel Keizer, Eibert Boer, Jacomien Lagemaat, Jolanda Wittingen, Mark Meuleman, Nienke Palm, Sarai Veltkamp, Willard Palm en Yvonne Verwoerd